cernuous افزایش پیروزی خوزستان استقلال

cernuous: افزایش پیروزی خوزستان استقلال عربستان عربستانی استقلال خوزستان استقلال خوزستان

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری پرواز گروه تحریریه سایت در آسمان تناقض و دلزدگی!

بالاخره یک ماه و یک روز مانده به آغازین روز سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده برابر خبرنگاران نشست؛ و اسامی فیلم های حاضر در جشنواره را اعلا

پرواز گروه تحریریه سایت در آسمان تناقض و دلزدگی!

پرواز گروه تحریریه سایت در آسمان تناقض و دلزدگی!

عبارات مهم : ایران

بالاخره یک ماه و یک روز مانده به آغازین روز سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده برابر خبرنگاران نشست؛ و اسامی فیلم های حاضر در جشنواره را اعلام کرد. فهرستی مشمول بر ٢٢ فیلم بلند سینمایی، یک فیلم انیمیشن و دو مستند بلند؛ که درعین این که وزن نام های حاضر در جشنواره می تواند نوید از برگزاری دوره ای گرم و پرسروصدا داشته باشد، ولی درعین حال وفور نام های بزرگ و کنجکاوی برانگیز گزینش نشده یا انصراف داده پتانسیل از دست رفته ای را نیز فریاد می زند؛ که در سایه تناقض های سیاست های این دوره از جشنواره نادیده مانده و از دست رفته است.

به هرحال بنا به اعلام احمد امینی به عنوان یکی از اعضای هیأت گزینش فیلم های این دوره از جشنواره؛ فیلم های اتاق تاریک به کارگردانی و تهیه کنندگی روح الله حجازی، امپراتور جهنم پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی محمد خزایی، امیر به کارگردانی نیما اقلیما و تهیه کنندگی سیدضیاء هاشمی، بمب پیمان معادی و تهیه کنندگی مانی حقیقی، به وقت شام ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کنندگی محمد خزایی و شرکت اوج، تنگه ابوغریب به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان و شرکت اوج، بزرگراه قدیم به کارگردانی و تهیه کنندگی منیژه حکمت، مراسم خوش حالی دلتنگی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی علی قائم مقامی، چهارراه استانبول به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی کیایی، خجالت نکش رضا مقصودی به تهیه کنندگی سیدامین پروین حسینی، دارکوب بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی، سرو زیر آب به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه کنندگی سیدحامد حسینی، سوءتفاهم احمدرضا معتمدی و تهیه کنندگی جلیل شعبانی، شعله ور حمید نعمت الله و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی، عرق سرد سهیل بیرقی و تهیه کنندگی مهدی داوری، انیمیشن فیلشاه به کارگردانی هادی محمدیان و تهیه کنندگی حامد جعفری، کار کثیف به کارگردانی و تهیه کنندگی خسرو معصومی، کامیون به کارگردانی و تهیه کنندگی کامبوزیا پرتوی، لاتاری محمدحسین مهدویان به تهیه کنندگی سیدمحمود رضوی، ماهورا ساخته حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی علیرضا جلیلی، مصادره مهران احمدی و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی، مغزهای کوچک زنگ زده هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی و هایلایت اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور به همراه مستندهای بانو قدس کشور عزیزمان ایران ساخته مصطفی رزاق کریمی و تهیه کنندگی موسسه اوج و زنانی با گوشواره های باروتی به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی در این دوره از جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

در حقیقت در شرایطی که جشنواره این دوره می تواند به حضور نام های کنجکاوی برانگیزی چون ابراهیم حاتمی کیا، حمید نعمت الله، محمدعلی باشه آهنگر، پیمان معادی، بهرام توکلی، منیژه حکمت، مصطفی کیایی، احمدرضا معتمدی و حتی روح الله حجازی، بهروز شعیبی و محمدحسین مهدویان ببالد؛ در عین حال برگزارکنندگان همین دوره جشنواره هم نمی توانند این توصیه را نادیده بگیرند که با حضور ٦ فیلمساز بزرگ و آشنا شده است که از جشنواره کنار کشیده اند، جشنواره تا چه حد زیادی می توانست پتانسیل بیشتری جهت ایجاد جذابیت و خبرآفرینی داشته باشد. در حقیقت جشنواره سی و ششم آیا با حضور بهمن فرمان آرا، رسول صدرعاملی، ابوالحسن داودی، محسن امیریوسفی، محمدرضا هنرمند و کمال تبریزی و حتی آماده شدن احتمالی فیلم سعید روستایی جالب تر نمی بود؟ اتفاقی که به دلایل مختلف، ازجمله انباشت ناکارآمدی های دوره های قبل، تا تناقض های سیاست گذاری های دوره حاضر رخ نداد؛ و جشنواره بخش زیادی از پتانسیل جذابیت آفرینی خود را از دست داد.

در نشست معرفی فیلم های بخش مسابقه که گفته شده است تنها بخش این دوره از جشنواره خواهد بود، احمد امینی به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران با اعلام این که این فیلم ها بعد از بازبینی ٦٧ فیلم کامل از بین ١٠٠ فیلم عضویت کرده گزینش شده است اند؛ در مورد نقش قوه قضائیه یا دخالت نهادهای دیگر در گزینش فیلم ها گفت: امسال صدای واحدی شنیده شد و هیچ فیلمی از این ۶۷ فیلم را هیچ کس ندیده، حتی دبیر و مدیر شرکت سینمایی.

در ادامه نوبت ابراهیم داروغه زاده دبیر این دوره جشنواره بود تا پاسخگوی نکات پرسش برانگیز و تناقض های این دوره باشد. نکاتی از قبیل عدم حضور شماری از کارگردانان مطرح که داروغه زاده با تکذیب دلزدگی آنها، با اشاره موردی به کارگردانانی چون بهمن فرمان آرا و علی ژکان گفت که فرمان آرا می خواهد در جشنواره بین المللی فجر شرکت کند و علی ژکان هم فیلمش گزینش نشده هست. او ادامه داد: تمام فیلم هایی که آماده بودند و توانستند نسخه کامل را برسانند، به جشنواره ارایه شدند، حتی بسیاری از صاحبان آثار با ما تماس می گرفتند تا وقت را تمدید کنیم.

به هرحال جشنواره متعلق به همه سینمای کشور عزیزمان ایران است و این مراسم خوش حالی با شکوه برگزار می شود و هیچ دلزدگی در آن وجود ندارد. پاسخ به تناقض هایی از قبیل گزینش فیلم هایی چون امپراتور جهنم پرویز شیخ طادی و شعله ور حمید نعمت الله؛ که در دوره گذشته جشنواره هم بازبینی شده است و در بخش مهم و رقابتی جشنواره گزینش نشده بودند؛ و این درحالی است که فیلمی چون آشغال های دوست داشتنی دقیقا به همین علت که در دوره سی وچهارم بازبینی شده است بود، مجوز ورود به جشنواره را به دست نیاورده است- با این که نرگس آبیار و محمدعلی حسین نژاد دو تن از اعضای هیأت گزینش دوره سی وچهارم تأکید کرده اند که این فیلم در آن دوره جهت آنها نمایش داده نشده هست؛ دیگر بخش صحبت های داروغه زاده بود؛ که به هرحال داروغه زاده درنهایت با اعلام این که کارگردان فیلم آشغال های دوست داشتنی پیش از اعلام اسامی از حضور در جشنواره انصراف داد و اکران را به این حضور ترجیح داد؛ بحث را خاتمه داد.

یک جشنواره بی پدیده!
نکته مهم دیگر؛ که از پیش نیز راجع به اش زیاد سخن به میان آمده، از بین بردن بخشی مربوط به فیلم اولی ها هست. بخشی که در سال های اخیر با نام نگاه نو برگزار می شد و البته در سال های قبل نیز با عناوینی چون فیلم های اول و دوم و نظایر آن عواید ملموسی جهت سینمای کشور عزیزمان ایران حاصل آورده بودند، ولی در ادامه سیاست نه چندان منطقی کوچک کردن جشنواره این بخش نیز از بین بردن شد؛ تا ما که زمانی از این نظر زیر پرسش بودیم که علی رغم تمام جشنواره های معتبر جهانی جشنواره را با شاخ و برگ های اضافه و بخش های غیرضروری فرعی متورم کرده ایم، این بار نیز علی رغم رویه غالب زیاد فستیوال های مهم یکی از مهمترین بخش های جشنواره را با دست خود از بین بردن کنیم. فراموش نباید کرد که بخش مربوط به سینماگران نوآمده در زیاد فستیوال های مهم با عناوین گوناگونی چون نگاه نو، فیلم اولی ها، نگاهی دیگر، یا دوربین طلایی به عنوان نمونه در کن و… جایگاه غیرقابل تردیدی دارد؛ و از بین بردن آن را از این رو که جلوی ورود تثبیت شده است و شناساندن نسل تازه سینمای کشور عزیزمان ایران را می گیرد، شاید یکی از نابخشودنی ترین غلط های این دوره باشد.

فراموش نکرده ایم در سال های اخیر این بخش چه سینماگرانی را وارد تناوب تولید سینمای کشور عزیزمان ایران کرده؛ و حالا این واقعیت که دیگر چنین بخشی در کار نیست و فیلمسازان نوآمده باید تن به رقابتی نابرابر با آشنا شده است های این عرصه دهند، ناراحت کننده هست. به این علت هم است که این دوره به احتمال زیاد جشنواره پدیده ای به آن شکل همه ساله نخواهد داشت؛ همان گونه که این واقعیت تلخ را سیدجمال ساداتیان نیز مورد اشاره قرار داد و بحث انگیز شد. به علت نبود چنین بخشی است که جشنواره امسال فقط سه صورت نوآمده در زمینه کارگردانی دارد؛ که تازه مهدی احمدی در این بین صورت شناسی به شمار می آید و با توجه به روابط و عوامل فیلمش نمی توان او را فیلم اولی به شمار آورد. فیلم های اول جشنواره امسال عبارتند از: امیر به کارگردانی نیما اقلیما و تهیه کنندگی سیدضیاء هاشمی، ماهورا ساخته حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی علیرضا جلیلی و مصادره مهران احمدی و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی.

کدام دلزدگی؟!
درباره غایبان مشهور جشنواره به طور گذرا اشاره کردیم. در این بین از کارگردانان مطرح غایب سینمای کشور عزیزمان ایران چون بهمن فرمان آرا، رسول صدرعاملی، مانی حقیقی، کمال تبریزی، محمدرضا هنرمند، علی ژکان و… که یا مستقیما گفته اند فیلمشان را جهت پخش به مسئولان جشنواره فجر نمی دهند یا از طولانی شدن مراحل فنی فیلمشان سخن به میان آورده اند و تأکید کرده اند؛ آثارشان تا یک ماه آینده آماده اکران نمی شود و بدهید ترتیب حاضر به ارایه فیلم هایشان به دبیرخانه نشده اند؛ صریح ترین موضعگیری را بهمن فرمان آرا داشته که تأکید کرده؛ فیلمش را به جشنواره ملی فجر نمی دهد. حکایت دریا فرمان آرا ولی تنها نیست و خوک تازه ترین فیلم ماهی حقیقی نیز به جشنواره فیلم فجر ارایه نشده و گفته شده است مستقیما جهت اکران عمومی آماده می شود.سمفونی نهم تازه ترین اثر محمدرضا هنرمند دیگر فیلمی است که به دبیرخانه جشنواره ارایه نشده است و در ادامه همین لیست می توان به سال دوم دانشکده من به کارگردانی رسول صدرعاملی، خودسر به کارگردانی کمال تبریزی و هزارپا به کارگردانی ابوالحسن داوودی نیز اشاره کرد. مسأله ای که شائبه دلزدگی این سینماگران را به وجود آورده و البته داروغه زاده راجع به این توصیه گفته: علت این دلسردی را در چه می بینید؟ ۶۷ فیلم دیده شدند و این آثار گزینش شدند. جشنواره متعلق به همه است! ولی فیلم های غایب فقط آن هایی نیستند که خود نخواستند در جشنواره حاضر شوند. فیلمسازان دیگری هم هستند که هیأت گزینش فیلم های آنان را در بین ٢٢ فیلم انتخابی گزینش نکرد. از بین این فیلمسازان، شاید مشهور ترینشان فرزاد موتمن باشد که با فیلم سراسر شب می توانست حضوری کنجکاوی برانگیز داشته باشد. دیگر فیلمساز ناکام در ورود به جشنواره امسال سیاوش اسعدی است که با فیلم درخونگاه قصد حضور داشت، ولی گزینش نشد. از دیگر فیلم ها می توان به فیلم بحث انگیز و جنجالی جن قشنگ به کارگردانی بایرام فضلی، هت تریک به کارگردانی رامتین لوافی، شاه کش ساخته جنجالی وحید امیرخانیو چند فیلم دیگر اشاره کرد.

سیدجواد هاشمی: انتظار حمایت داشتم
سیدجواد هاشمی، کارگردان «آهوی پیشونی سفید» که تأکید دارد فیلمش متعلق به سینمای کودک هست. راجع به این عنوان به «شهروند» گفت: به نظر می آید هیأت گزینش جشنواره فیلم فجر، در تمام دوره ها احساسش این است که کارهای مربوط به کودکان و نوجوانان نباید در جشنواره فجر حضور داشته باشد. این نگاه غیرقانونی و اشتباه اساسی در طول سال های متفاوت وجود داشته و معمولا هم به این بهانه رخ می دهد که مسئولان برگزاری می گویند، فیلم کودک جشنواره ای جدا و مستقل دارد. این حرف اگر قرار باشد مبنای کار قرار بگیرد، باید فیلم های دفاع مقدسی هم از لیست جشنواره از بین بردن شود، چون این فیلم ها هم جهت خودشان جشنواره مستقل دارند.هاشمی افزود: آن طور که مسئولان برگزاری هر لحظه گفته اند تلاش ارزش این است که در جشنواره از همه سلیقه ها و همه ژانرها فیلم داشته باشند ولی درحال حاضر این طور به نظر نمی رسد. او گفت: فیلم آهوی پیشونی سفید به شهادت آنهایی که این فیلم را دیده اند، تمام استانداردهای کافی جهت حضور در جشنواره آن هم جشنواره ای در کشور عزیزمان ایران را دارد. من با دبیر محترم جشنواره صحبت کردم، او می گفت من هم تو را دوست دارم و هم فیلمت را دوست دارم ولی جشنواره مهم نیست بلکه اکران مهم است.

اعتراض هاشمی این است که اگر می گویند می خواهیم از همه ژانرها و سلیقه ها در جشنواره حضور داشته باشند، بعد آیا این قدر حرف می زنند و عمل نمی کنند. او گفت: قبل از این که هیأت گزینش نظرش را اعلام کند، من می توانستم از روی لیست اولیه، فهرست ٢٢ فیلم اعلامی را با ذکر نام، اعلام کنم و به نظرم کاملا مشخص بود، به این علت که جشنواره فیلم فجر، جشنواره نام هاست. من اصلا نمی پذیرم که این گزینش ها براساس عدالت و ارزش های موجود در فیلم باشد، چون هیأت گزینش به این علت است که بسیاری از این فیلم ها اصلا آماده نبوده، نتوانسته اند همه فیلم ها را بدانند. ما که می دانیم این فیلم ها ناتمام و در مرحله تدوین بوده، بعد چطور می توانند بگویند فلان فیلم خوب بوده و به این علت گزینش شده است هست. گزینش این فیلم ها براساس نام ها بوده، چون اگر فلان نام نباشد، شهرداری ناراحت می شود یا اگر فلان نام نباشد، به موسسه اوج برمی خورد…

پول جشنواره در جیب تهیه کنندگان
ابراهیم داروغه زاده بعد از اعلام اسامی فیلم های بخش سودای گروه تحریریه سایت جشنواره فیلم فجر راجع به این که بعضی فیلمسازان مطرح اثرشان به جشنواره نرسیده و آیا امکان دارد بخش خارج از مسابقه ای جهت نمایش این فیلم ها در نظر گرفته شود، گفت: احتمال چنین چیزی بعید هست؛ چراکه معمولا فیلمسازان تمایلی به نمایش فیلم خود در بخش خارج از مسابقه ندارند ولی اگر تعداد تقاضاها در این باره زیاد باشد، عنوان در شورای سیاست گذاری جشنواره بررسی می شود. او در این مورد توضیح بیشتری می دهد: وجود این بخش بستگی به این دارد که تا چه اندازه تهیه کنندگان دوست داشته باشند فیلمشان خارج از مسابقه به نمایش درآید. بسیاری از فیلمسازان نسبت به این بخش علاقه ندارند و استقبال نمی کنند. ایجاد این بخش در این دوره از جشنواره برعهده شورای سیاست گذاری جشنواره است که بسنجند چقدر فیلمسازان اصرار دارند چنین بخشی وجود داشته باشد، البته فکر نمی کنم چنین بخشی جهت این دوره از جشنواره ایجاد شود.

داروغه زاده البته یکی از دلایل این اتفاق را اقتصادی می داند: در پایتخت کشور عزیزمان ایران تعداد نمایش فیلم ها نسبت به سال گذشته کمتر است و این امر هم به علت درخواست تهیه کنندگان بود و هم به این علت که تعداد سالن های سینمایی کمتری درگیر جشنواره کنیم تا اکران سینمای کشور عزیزمان ایران هم در طول برگزاری جشنواره با مسئله مواجه نشود. دبیر جشنواره البته یک خبرخوش هم جهت تهیه کنندگان دارد؛ در این دوره اکران شهرستان ها طبق روال دوره های قبل انجام می شود و تمام عواید فروش فیلم در شهرستان ها با توافق منزل سینما و شورایعالی تهیه کنندگان به صاحبان آثار پرداخت می شود و اگر این توافق صورت نگیرد، هیچ فیلمی در شهرستان ها نمایش داده نمی شود که البته توافق مورد نظر جهت این دوره از جشنواره صورت گرفته است و هزینه نمایش فیلم ها به وسیله شرکت سینمایی به صاحبان فیلم ها پرداخت می شود و فیلم ها در شهرستان ها نمایش داده می شود.


پرواز گروه تحریریه سایت در آسمان تناقض و دلزدگی!

واژه های کلیدی: ایران | نمایش | جشنواره | جشنواره | کارگردانی | جشنواره فیلم | اخبار فرهنگی و هنری

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه