cernuous افزایش پیروزی خوزستان استقلال

cernuous: افزایش پیروزی خوزستان استقلال عربستان عربستانی استقلال خوزستان استقلال خوزستان

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز وب‌گردی آیا حماس اشتباه راهبردی خود را تکرار خواهد کرد؟ ، از قطع ارتباط با پایتخت کش

چیزی که در رسانه‌های عربی تحت عنوان میانجیگری کویت جهت حل بحران منطقه‌ای تعریف می شود،تلاش جهت تسلیم کردن قطر جهت پذیرش شروط سعودی،اماراتی، مصری و آمریکایی

آیا حماس اشتباه راهبردی خود را تکرار خواهد کرد؟ ، از قطع ارتباط با پایتخت کش

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان، روزنامه ها و رسانه های منطقه ای که از چند روز پیش تاکنون تنش بوجود آمده در روابط قطر با عربستان و بعضی دیگر از کشورهای منطقه را مورد توجه خاص خود قرار داده اند ، امروز اخبار واطلاعاتی غیررسمی از شرایط ده گانه عربستان جهت عادی سازی روابط با دولت قطر منتشر کردند. این شروط ده گانه که از جمله در روزنامه کویتی السیاسة و شبکه خبری الجزیره منتشر شد، مجموعه ای از عوامل و پشت پرده های این تنش منطقه ای را نشان داده و حاوی خبر ها و نکاتی است که در این مقاله تلاش خواهد شد به آن پرداخت شود.

عبارات مهم : سوریه
فیصل عیدروس خبرنگار ارشد الجزیره شروط ١٠ گانه عربستان جهت قطر که باید ظرف ٢٤ ساعت اجرا شوند را منتشر کرد:

قطع فوری روابط دیپلماتیک با کشور عزیزمان ایران

اخراج تمام اعضای حماس از قطر

بلوکه کردن حساب تمام اعضای حماس و توقف ارتباط با آنها

اخراج تمام اعضای اخوان المسلمین از قطر

اخراج عنصرهای ضد شورای همکاری از قطر

توقف حمایت از “گروه های تروریستی”

توقف دخالت در امور داخلی مصر

توقف پخش شبکه الجزیره

عذرخواهی رسمی از اعضای شورای همکاری به علت “توهین های الجزیره”

تعهد قطر به پایبندی به سیاست های شورای همکاری و خودداری از اقدامی بر خلاف این سیاست ها

شرایط غیر قابل تحقق و پیچیدگی زیاد اوضاع

نگاهی دقیق تر به شرایط اعلام شده است از سوی ائتلاف عربستان و وابستگان دلارهای نفتی این کشور نشان می دهد که این شرایط پیش از این که به دنبال راهکاری جهت حل و فصل تنش و بحران موجود منطقه باشد، پیش شرط هایی غیر قابل تحقق است که به نظر می رسد اجرای آن ها از سوی دوحه غیر ممکن است و مقامات قطر زیر بار آن نخواهند رفت.

می توان گفت که چیزی که در رسانه های عربی تحت عنوان میانجیگری کویت جهت حل بحران منطقه ای تعریف می شود، تلاش جهت تسلیم کردن قطر جهت پذیرش شروط سعودی، اماراتی، مصری و آمریکایی یعنی تحت قیمویت گرفتن کامل این کشور هست. آنها می خواهند به هر نحوی شده است قطر را تسلیم کنند و تمامی اهرم های فشار این کشور حتی شبکه الجزیره و روزنامه الرأی و رسانه های دیگر آن را نیز مسکوت کنند.

این شرایط علاوه بر این که آستانه تحمل دیکتاتورهای منطقه ای و حامیان غربی آنها از شنیده شدن صدای مخالف را ثابت می کند، نشان می دهد که محور عربستان هنوز انگیزه ای جهت حل و فصل بحران موجود ندارد و زیاد کردن تنش تا سر حد رسیدن به شرایط جنگی را در جهت منافع خود می بیند.

بعید نیست که روند تنش ها به سمت ایجاد جنگ یا حتی اشغال قطر پیش برود، ولی عربستان و کشورهای متحد آن باید به این توصیه توجه داشته باشند که اگر شباهت موجود در چالش به وجود آمده در منطقه با شرایط جنگ دوم خلیج فارس درست باشد، ریاض باید مواظب طرح بعدی آمریکا و غرب باشد و فریب لقمه راحه الحلقوم قطر را نخورد.

لقمه درشت تازه آمریکا

شرایط زمانی تنش آفرینی عربستان در منطقه که بلافاصله بعد از سفر دونالد ترامپ صورت گرفت و بیانات شبکۀ اجتماعی توییتر اخیر ترامپ مبنی بر تأیید این کارها تنش آفرین نشان از حضور فعال آمریکا در این سناریو دارد. ترامپ در بیانات شبکۀ اجتماعی توییتر خود این تحولات را آغازی جهت آخر تروریسم! توصیف می کند. بعضی اعتقاد دارند که این عنوان علاوه بر اینکه می تواند پیامدهای کمک 460 میلیارد دلاری عربستان به آمریکا باشد، نشان دهنده رویکرد یکسان آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای تحت پرچم عربستان است که تلاش دارند جنبش حماس را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند. به همین علت است که ترامپ در بیانات خود می افزاید: سه کشور و خلیج معتقدند که راهکاری قطعی بر ضد تأمین مالی گروه های افراط گرا در پیش گرفته اند. البته قطر پیش از این آمادگی خود را جهت زیاد کردن فشار بر حماس ثابت کرده، لذا به نظر می رسد، آمریکا با تلاش جهت رساندن بحران قطر به نقطه جوش، به دنبال بهره برداری های اقتصادی از منابع ذخیره این کشور از طریق ارعاب آن هست.

قطر بالغ بر 335 میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی خود دارد و با وجود جمعیت اندکی که دارد، دومین صادرکننده بزرگ گاز در دنیا و یکی از بزرگ ترین دارندگان منابع نفتی به شمار می رود. ترامپ که موفق شده است از اقتصاد بحرانی عربستان 460 میلیارد دلار بیرون بکشد، تصور می کند با سناریوی چکش و سندان می تواند از شیرِ دلارهای نفتی و گازی قطر نیز جهت خود کَره بگیرد.


آیا عربستان دشمن گروه های تروریستی است؟

گرچه عربستان اخیراً صف بندی رقیقی با گروه ها و جماعت های مرتبط با اخوان المسلمین را در عرصه میدانی سوریه در دستور کار قرار داده، ولی تجربه گذشته این کشور نشان می دهد که اگر این گروه ها قادر به براندازی دولت سوریه باشند، دولت ریاض مشکلی در تعامل با آنها نخواهد داشت و عوض کردن رویکرد اخیر آنها در قبال این گروه ها صرفاً به علت درک عمیق ریاض از ناتوانی آنها در انجام این مهم هست، این عنوان نشان می دهد که آنچه در این شروط تحت عنوان دشمنی و مخالفت با جماعت اخوان المسلمین نام برده شده است هست، صرفا اندک گروه های این جماعت هستند که مانند جنبش حماس همچنان در مسیر تقابل با رژیم صهیونیستی و حفظ آرزوی بزرگ فلسطین قرار دارند.

نکته مضحک در ادعاهای مطرح شده است از سوی عربستان بر ضد قطر این است که دوحه را مسئول عدم تحقق پیروزی های نظامی قطعی ائتلاف ضد تروریسم! خود در عراق و سوریه و یمن توصیف کرده و مدعی می شود که قطر از حوثی ها حمایت می کند. این در حالی است که بنا بر اعلام سابق این ائتلاف ، نیروهای قطر در مبارزات یمن به نفع ائتلاف حضور داشته اند و سابقه کارها این کشور در براندازی دولت سوریه بر کسی پوشیده نیست.

حماس و لزوم اصلاح غلط های گذشته

با علنی شدن اختلافات میان قطر و کشورهای عربی ، اخبار به صورت غیررسمی حکایت از آن دارد که قطر خواستار خروج بعضی از عوامل حماس از این کشور شده است هست، اگر این عنوان را به عوض کردن سند استراتژیک حماس و از بین بردن بعضی مبانی تاریخی حماس در منشور تازه اضافه کنیم، متوجه اشتباه راهبردی حماس که از شروع بحران سوریه آن را در دستور کار خود قرار داد، خواهیم شد.

جنبش حماس که در ابتدای بحران سوریه بااهمیت ترین بستر حمایتی خود در این کشور را ترک کرده و به امید دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس مواضعی بر خلاف رویکردهای عقلانی پیشین خود اتخاذ کرد، متوجه این توصیه نبود که بااهمیت ترین عامل در حمایت کشورها از جنبش های مقاومت منطقه ای ، استقلال آنها از تصمیم گیری و جدا بودن از جریان های فشار غربی و عربی است که باعث می شود، این گروه ها در تعاملات منطقه ای مورد معامله قرار نگیرند.

دیدگاه های مختلفی در زمینه این بحران وجود دارد، بعضی اعتقاد دارند که بحران کنونی در منطقه زاییده طرح آمریکایی صهیونیستی جهت زیاد کردن فشار بر مقاومت فلسطین و انزوای کشور عزیزمان ایران بوده و بعضی دیگر معتقدند که آمریکا و اسرائیل تلاش دارند از بحران ناگهانی به وجود آمده، در جهت منافع و مطالبات منطقه ای خود بهره برداری کنند.

از این منظر است که تحلیلگران سیاسی اعتقاد دارند که تنش گسترده و پیچیده موجود بین قطر و عربستان و امارات و مصر و بحرین قطعاً بر روی پرونده فلسطین و اوضاع نوار غزه تأثیر منفی خواهد داشت و باعث انزوای زیاد حماس خواهد شد.

شکست این توطئه ها تنها یک راهکار دارد و آن این که جنبش حماس بعد از گذشت سالها، از غلط های گذشته درس بگیرد و متوجه این توصیه باشد که مبارزه با تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی در کشورهایی که دولت های آنها جهت عادی سازی روابط با اسرائیل با هم مسابقه گذاشته اند، امری غیر عقلانی، غیر منطقی و غیر ممکن است و – در صورت جدیت – جهت ادامه مسیر یا باید طرح غیر تضمین شده است حضور در کشورهای دور دست نظیر مالزی یا شمال آفریقا را گزینش کند، یا اینکه به صورت کامل و بدون زاویه به محور مقاومت منطقه ای که آرزوی بزرگ غیرقابل عوض کردن خود را در از بین بردن اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه تعریف کرده، بازگردد.

تلاش های اخیر حماس از جمله حضور هیئتی از حماس در قاهره نیز که اخیرا صورت گرفته، بخشی از پدیده بسته شدن افق پیش روی این جنبش و تلاش آن جهت پیدا کردن راهکاری جهت خروج از این بن بست هست، ولی همانطور که گفته شد، مقامات حماس نباید این اصل را فراموش کنند که مقابله با دشمن صهیونیستی در کشورهایی که به دنبال دوستی با غرب و اسرائیل هستند، امکان عملی ندارد. علاوه بر اینکه در شرایط کنونی به نظر نمی رسد کشورهای عربی منطقه انگیزه ای جهت میزبانی از حماس داشته باشند.

احمد عوض در گفت وگو با پایگاه خبری نبأ پرس با اشاره به این که حماس باید در نحوه تعامل با مصر در شرایط کنونی هوشیار باشد، تأکید کرد که اقدام این جنبش جهت ترک اراضی سوریه و عبور از محور کشور عزیزمان ایران سوریه و حزب الله ، اقدامی اشتباه بود. این در حالی بود که آنها تحت هر شرایطی از آنها در ابعاد مالی، تسلیحاتی، آموزشی و سیاسی حمایت می کردند.

آیا قطر تنها بازنده تنش اخیر منطقه ای است؟

توجه به این توصیه مهم است که گرچه رسانه های حامی عربستان از محاصره و اوضاع نابسامان امنیتی و سیاسی در قطر سخن می گویند و با بزرگ نمایی قطع مناسبات دیپلماتیک کشورهای عربی که مشمول بر دولت موهوم علی عبدالله صالح و دولتچه هایی نظیر مالدیو و جزایر مارشال نیز می شود، تلاش در زیاد نشان دادن حمایت های بین المللی از خود دارند، قطر راهکارهایی جهت خروج از این بحران دارد.

کسی منکر این نیست که شرایط کنونی آسیب های اقتصادی زیادی به قطر وارد می کند و مقامات این کشور احتمالاً تلاش خواهد کرد با حکمت و درایت این بحران را حل کرده و مانع از خسارت های زیاد سیاسی و اقتصادی شوند، ولی ریاض نیز این توصیه را می داند که قطر در برابر این تلاش ها دست بسته نیست، این کشور جایگزین های دیگری جهت ورود کالاهای مهم از طریق ایران، کویت و عمان یا از طریق بندر احمد یا ناوگان بزرگ هوایی خود در اختیار دارد که عظیم ترین ناوگان هوایی در دنیا به شمار می رود. لذا منزوی کردن قطر به اندازه ای که رسانه های سعودی تبلیغ می کنند، کار راحت ای هم نیست.

منبع:مشرق

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سوریه | آمریکا | رسانه ها | عربستان | آمریکایی | صهیونیستی | کشورهای عربی | رژیم صهیونیستی

آیا حماس اشتباه راهبردی خود را تکرار خواهد کرد؟ ، از قطع ارتباط با پایتخت کش

آیا حماس اشتباه راهبردی خود را تکرار خواهد کرد؟ ، از قطع ارتباط با پایتخت کش

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه